OSTĒ

Naše začátky a proč zrovna OSTĒ

Už název značky na nás prozradí hned několik informací. Že zatím stále netušíte, co název OSTĒ znamená? Nevadí, pojďme se na OSTĒ podívat blíže.

Rozhovor s Hanou Phamovou, zakladatelkou značky OSTĒ


Krásný den Hanko, jak jinak začít rozhovor než u vzniku značky. Kdy se tedy zrodila ta první myšlenka, že bys mohla přijít na trh s novou kosmetickou značkou? Co bylo tím spouštěčem?

Krásný den i Tobě, přiznám se, že to nebylo úplně plánované. Nikdy jsem nesnila o tom mít svoji značku, pod kterou by se vyráběly přírodní kosmetické produkty. Vystudovala jsem HR a pracovala jsem ve financích. Takže úplně jiný obor. Díky své mamince a také i díky svému původu mám ale k přírodní kosmetice trochu jiný vztah. Ve Vietnamu se k tradiční přírodní kosmetice přistupuje jinak. Osobně jsem ji nevnímala a nevnímám jen jako trend, ale jako běžnou součást svého života. Postupně jsem se začala o kosmetiku a její jednotlivé ingredience zajímat více. Začaly tak vznikat první nápady a intuice mi říkala, že jdou věci dělat jinak. Zároveň jsem si říkala, že je škoda, jak je na přírodní kosmetiku nahlíženo. Měla jsem pocit, že se sice přírodní kosmetice věnuje spousta prostoru, ale většinou se toto téma dostalo jen k určité skupině spotřebitelů a další část ji buď odmítala nebo ji nedůvěřovala.

 

Proč tedy název OSTĒ?

Chtěla jsem do samotného názvu vložit kousek ze sebe a zároveň aby název dával, pokud možno smysl. V názvu OSTĒ se prolínají pro mě dvě srdcová města. Tím prvním je město, kde jsem se narodila, a to neměcké město Osterburg. Své dětství a dospívání jsem prožila v Ostravě. Obě města tak pro mě mají výjimečný význam. Proto OST. Písmenko Ē na konci je spojovníkem mezi mými dvěma kulturami, českou a vietnamskou. Takový bonus bylo, když jsem zjistila, že ve starofrancouzštině znamená oster odstarnit. Moc se mi líbí ta spojitost, že v jednom slovíčku je odražená filozofie značky – odstraněno vše, co bylo zbytečné, zbytečné, prázdné ingredience, marketingová hesla nebo i samotné zbytečné produkty.

 

Jaké vlastnosti musí mít člověk, který koketuje s myšlenkou založení vlastní kosmetické značky? Uvědomovala sis před vznikem, že dané vlastnosti máš, nebo jsi o tom nepřemýšlela?

Přiznám se Ti, že nepřemýšlela. Na začátku jsem spíše přemýšlela nad tím, co neumím, a že pokud budu chtít něco takového dělat, tak se to musím naučit. Jenže jsem ani nevěděla co a kde se mám učit. 🙂

 

Takže sis moc dobře uvědomovala, že nestačí mít jen blízko k přírodní kosmetice…

Přesně tak. Zpětně dokážu říct, že pokud se člověk rozhodne něco budovat, ať už kosmetickou značku nebo cokoliv jiného svého, je nutné, aby byl trpělivý, pokorný, chtěl se učit novým věcem a byl vytrvalý. Zní to jako klišé, ale doopravdy není.

 

Jsi Češka vietnamského původu, což jsi zprvu považovala spíše za nevýhodu. Co u sebe naopak vnímáš z vietnamských kořenů jako velké plus?

Tady musím svůj původ lehce poupravit. Nejsem ani Češka vietnamského původu a nejsem ani Vietnamka s českým chováním. Nejsem ani banánové dítě. (Druhá generace Vietnamců, kteří vyrůstají v Česku. Vzhled zůstává asijský, ale osobnost je značně ovlivněná evropskou kulturou.) Mám obě kultury dohromady a jsem na to od srdce pyšná. Můžu tak čerpat z obou zemí a obě jejich kultury mě vytváří. Za nevýhodu jsem to považovala z jiného pohledu, a možná to tak pořád i vnímám. Je to proto, že jsem měla mnoho zlých zkušeností kvůli svému původu a nechtěla jsem, aby i OSTĒ bylo stereotypně zaškatulkované. Za velké plus naopak považuji to, že se můžu inspirovat oběma kulturami. Můžu je propojovat, to mě baví nejvíce při vývoji produktů. Mám tak třeba možnost spojit úžasné ingredience z asijské kultury s evropskými postupy a vývojovými znalostmi.

 

Takže z každé kultury můžeš převzít něco a pracovat s tím v budování značky. I to byl zřejmě důvod pro založení vlastní značky, která ovšem nesla název Cocoes, právě díky bio panenskému kokosovému oleji. Kolem kokosového oleje proběhl v posledních letech obrovský boom, uspět mezi obrovskou konkurencí nemohlo být snadné.

S kokosovým olejem jsem začala pracovat, protože jsem dobře znala jak jeho pozitiva, tak i jeho negativa. Jako jeden z mála olejů nežlukne a je bohatý na minerály. Naopak na sebe neváže vodu, což přispívá při jeho užívání v jeho čisté podobě k vysoušení pokožky. Není to ale univerzální produkt, jak by se podle některých marketingových hesel mohlo zdát. Každý náš produkt je proto doplněný o určité aktivní látky, které kokosový olej doplňují a vytváří tak spolu optimální kompozici pro konkrétní užití. Něco jiného potřebují naše vlasy a něco jiného naše pokožka.

 

Cocoes fungovalo téměř rok a půl. Proč ses rozhodla pro změnu názvu značky na OSTĒ?

Zde se projevila má nezkušenost. Bohužel jsem se dostala do situace, kde jsem byla nucena název změnit. Na začátku jsem cítila obrovský smutek, zklamání i zlost, že jsem se značky musela vzdát, ale pak jsem si uvědomila, že chyba byla zejména na mé straně, že jsem si jméno značky dostatečně právně neošetřila. Dlouho jsem přemýšlela, jak se k celé věci postavit. Jestli se o toto selhání podělit, ale pak jsem si řekla, že pokud bych já sama na začátku našla nějaké doporučení, určitě bych za něj byla vděčná. Proto pokud uvažujete nad vytvořením si svého brandu, ať už s ním máte jakékoliv malé či velké plány, investujte do kvalitních právních služeb a nechte si poradit. Já jsem si také na začátku říkala, že jsou přece jen důležitější produkty samotné a se značkou jsem neplánovala prorazit „do světa“, ale zpětně vidím, že to byla obrovská chyba.

 

Tohle je bohužel úskalí mnoha značek. Snaží se s dobrým úmyslem soustředit zejména na produkty, ale vše může ztroskotat v zdánlivé banalitě jako je administrativa a právní stránka značky.

Je to tak. Já ale věřím, že vše má svůj důvod. A proto i toto selhání vnímám jako krok vpřed. Budu tak třeba moci pracovat s dalšími klíčovými ingrediencemi. Filozofie značky a složení produktů zůstává stále stejné. Budu dále pracovat na přírodních beauty produktech bez zbytečných, prázdných látek v kvalitních obalech s čistým designem, protože doopravdy věřím, že toto je ta správná cesta.

 

Jak vznikají nové produkty? Jak dlouho takový proces trvá a zkoušíš sama na sobě kombinace složek, které by spolu mohly fungovat?

Možná to bude znít až neprofesionálně, ale nemám naplánovaný přesný terminář, kdy jaký produkt musím uvést na trh, proto se i při vývoji nenechávám časově ovlivňovat. Produkty, které máme v portfoliu jsme vyvíjely 3-4 roky. Myslím si, že při vývoji by testování na sobě samém mělo být samozřejmostí. Teprve potom, člověk může plně pochopit, jaký by ten produkt měl být, nejen kvalitou složení, ale také i jaké senzorické a uživatelské vlastnosti by daný produkt měl mít. Pro mě jsou všechny tyto vlastnosti důležité. Sama nedokáži používat produkt jen proto, že se mi vizuálně líbí nebo naopak jen proto, že je uvnitř dobrý.

 

Jistě máš ráda všechny, protože za každým je spoustu práce, ale který produkt ze svého portfolia máš nejraději a proč?

Vybírá se doopravdy těžko, ale kdybych si musela vybrat právě jeden, tak by to byla maska na vlasy. Je skvělá, vývoj byl hrozný, za to na výsledek jsem tím spíše hrdá.

 

Moc děkujeme Hani a těšíme se brzy na viděnou.

Taky moc děkuji! Všechny moc zdravím.